In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

woensdag 2 november 2011

Wandeltraining

Vandaag zat ik in mijn boekje met trainingsschema's (zie boeken) te kijken en zag ik tot mijn grote schrik dat alle trainingen voor wandeltochten uit 6! dagen wandelen bestaan. Dat is 1 meer dan ik van de andere schema's gewend ben. Kennelijk had ik vorige week toch niet goed opgelet.

Het revalidatiecentrum was akkoord met mijn tocht naar Rome onder de voorwaarde dat ik dan nu wel begon met trainen. Mijn boekje bestaat uit 6 trainingsniveaus en die niveaus zijn weer onderverdeeld in doelen. Je kunt wandelen/trainen om je conditie te verbeteren, je kunt trainen voor (uiteindelijk) een wandelmarathon of je kunt trainen voor een wandelvakantie. En elk doel is voorzien van een trainingsschema van minimaal 6 weken, afhankelijk van het beoogde doel.

Als startniveau kon ik kiezen tussen trainen voor een halve dagtocht (14-19km) of voor een dagtocht (25-33km). Omdat ik in staat ben 20km te lopen (alleen niet in een halve dag) besloot ik toch maar het schema voor een dagtocht te volgen. Hoewel het leuker is om te bewegen terwijl je een doel hebt, ging de eerste week niet helemaal van een leien dakje. Het kost me nog wat moeite om het ritme van elke dag wandelen op te pakken en mijn weekenden zijn nog niet ingericht op elke dag een stukje lopen.

Het was mijn bedoeling om de gemiste trainingen van de eerste week in de tweede week te plakken op de rustdag en als invulling van wat ze in het boekje wisseltraining noemen. Bij wisseltraining mag je zelf weten wat je doet. En zodoende kwam ik er achter dat mijn trainingsschema uit 6 trainingen per week bestaat. Het voelt als veel, de overige schema's gaan uit van 5 dagen en geven je daardoor meer ruimte om iets flexibel met het schema om te gaan. Omdat ik elke donderdagavond ook nog zumba heb, ga ik kijken welke training ik uit het schema kan schrappen. Het moet wel leuk blijven.

Het trainingsschema ziet er globaal als volgt uit:

op dinsdag 3km in een bepaald tempo (ze werken met een hartslagmeter) of wisseltraining
op woensdag een wandeling van 30min op natuurlijk terrein in een redelijk wandeltempo
op donderdag een wandeling die opbouwd in tijdsduur van 45min tot 55min in gelijkblijvend wandeltempo
op vrijdag intervaltraining (korte of lange intervals)
op zaterdag een wandeling die opbouwd in tijdsduur van 30min tot 45min met oplopend tempo
op zondag de lange wandelingen, opbouwend van 40min tot 4 uur met als afsluiting de dagtocht van 25-33km.
Na 6 weken mag ik verder om te trainen voor een weekendtocht.

Nu nog ontdekken hoe ik het lopen met een rugzak moet opbouwen. Het zal vast niet handig zijn om direct met 10 kilo op je rug op pad te gaan.

1 opmerking:

  1. Hi Stuit, laat dit dan de eerste reactie op je blog zijn. Heb je al gewandeld?
    Ik volg je met interesse!

    Liefs, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen