In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

donderdag 24 november 2011

Hoera, er is een route

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar er is een route. Ik ben er erg blij mee dat het gelukt is om een route samen te stellen die recht doet aan mijn wens niet door de Alpen/het hooggebergte te gaan en het aantal te lopen kilometers binnen acceptabele perken houdt. Ik denk dat ze in de kaartwinkel in Groningen wel een beetje gestoord van me werden.

Het meest ingewikkelde bij het plannen van de route is de onzekerheid hoeveel kilometer ik op een dag kan lopen. Wegens een laat gestelde diagnose is er 30 jaar roofbouw op mijn lichaam gepleegd en hoewel wandelen mij enorm veel energie geeft, liggen mijn lichamelijke grenzen laag. Daarnaast ligt mijn wandeltempo lager dan gemiddeld. In blogs lees ik over afstanden van 30 tot 40km op een dag, daar hoef ik echt niet aan te denken. Daarnaast heb ik geen idee hoe snel ik zal herstellen van mijn inspanning. Kan ik 4 dagen achter elkaar lopen voordat ik een rustdag nodig heb? Of is 3 echt wel het maximum? En wat kan ik nog bereiken door te trainen? Allemaal zaken die van invloed zijn op het plannen van een route.

Uiteindelijk ben ik uitgegaan van een schema waarin ik 4 dagen achter elkaar loop en dan een rustdag houd. Van die 4 dagen worden 2 dagen 17km en 2 dagen 20km gelopen. Dit zijn "om en nabij"-afstanden. Ik besef dat de te lopen afstanden mede afhankelijk zijn van waar een slaapplek te vinden is, maar je moet ergens beginnen. Volgens deze indeling kan ik in 4,5 maand 2073km lopen. De route die ik uiteindelijk uitgezocht hebt bedraagt 2082km. De 10km verschil pas ik wel ergens onderweg in.

De route is als volgt:

Pieterpad tot aan Sittard
Pelgrimspad van Sittard naar Gulpen
Krijtlandpad van Gulpen naar Vaals
Vaals-Aken-Kornelimünster (die route zien we wel ter plekke)
Dit stuk wil ik gelopen hebben voordat op 14 mei 2012 de lange tocht gaat beginnen
Eifelsteig Kornelimünster-Trier
Jakobswege Trier-Langres
GR7 Langres-Le Bez (Ardèche)
GR4 Le Bez (Ardèche)-Grasse
Bus naar Nice, trein naar Lucca (Italië)
Via Francigena Lucca-Rome
Aankomstdatum (geschat): 29 september 2012

Op mijn verjaardag ga ik naar de kaartenwinkel om alle benodigde kaarten en boekjes aan te schaffen. Dat wordt vast een van de leukste verjaardagscadeaus ooit.

2 opmerkingen:

  1. Fijn dat je de route hebt uitgestippeld, nu de volgende stap: de slaapplekken. Spannend allemaal!

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet je echt persé alles geregeld hebben? Stel dat je onderweg merkt dat je het niet aankunt, zou je hele planning dan in de war lopen. Houd je ook rekening met bergen ed. Dat loopt misschien iets langzamer. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen