In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

dinsdag 8 november 2011

Help, een rekenfout in mijn nadeel

Ik was van plan een chronologisch verhaal te vertellen, maar er spelen teveel dingen door mijn hoofd die er allemaal uit willen. Dus een chronologisch verhaal is bij deze een niet haalbare wens gebleken.

Volgens mijn berekeningen (hoe die tot stand zijn gekomen, volgt nog wel een keer) zou ik in 4,5 maand tussen de 1900km en 2250km kunnen lopen. Het stuk door Nederland wil ik van tevoren als training hebben volbracht. Dus bij de berekening van de te lopen afstand in 4,5 maand telt dat niet mee. Het stuk door Italië is afhankelijk van hoe lang ik over het eerste gedeelte doe maar bedraagt minimaal 350km.
Na zoeken op internet kwam ik op de volgende afstanden:

België 300km
Frankrijk 925km
Italië 350km
Totaal: 1565km
Dit valt ruim binnen de afstanden die ik in 4,5 maand zou kunnen lopen.

In de meeste reisgidsen staat dan Amsterdam-Rome via de Franse Alpen zo'n 2200km is. Ik neem over een stuk van 300km de trein, het stuk door Nederland is 600km: 1565km + 900km = 2465km. Dit is meer dan Amsterdam-Rome, mijn route is langer dus dit zou zo ongeveer wel moeten kloppen. Maar dat doet het dus niet.

Man heeft via internet een gps-programma gedownload en we hebben op internet gps-routes gevonden van de route die ik wil lopen. Die geven een heel ander beeld:

België 300km
Frankrijk 1850km
Italië 350km
Totaal: 2500km
Het is mij volstrekt onduidelijk waarom het stuk door Frankrijk ineens een keer zo lang is geworden. Mocht de gps gelijk hebben, dan ga ik Rome dus niet halen in 4,5 maand.

Ik ga mij vandaag maar eens bezig houden met het narekenen van de gekozen route en zoeken naar alternatieven. Als ik die gevonden heb, hoop ik dat ik wat slaap in kan halen, want ik heb de hele nacht in bed liggen malen of dit nog goed zou komen en hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen.

Voor zover het gaat om mijzelf beter te leren kennen is er nu wel 1 ding duidelijk geworden: in plaats van een nacht malen in bed kan ik er beter uitgaan en op zoek gaan naar mogelijke oplossingen. Dat levert vast meer rust op en daardoor ook meer slaap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten