In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

zondag 29 april 2012

Wat kost nou zoiets?

In alle boeken die over wandel- en fietstochten gaan, staat nooit hoeveel zo'n tocht gaat kosten. Iedereen houdt zich op de vlakte, dat het afhankelijk is van zelf koken of niet, kamperen of in hotels, hoeveel uitrusting je nog aan moet schaffen en dergelijke. Natuurlijk snap ik best dat de kosten afhankelijk zijn van de mate van luxe die je onderweg wilt hebben. Maar een kleine indicatie van te voren zou ik best prettig vinden. Hoewel ik besef dat ik niet de norm ben, wil ik hierbij een overzicht geven wat de tocht mij tot nu toe gekost heeft. En als ik weer thuis ben, zal ik ook wat rekensommetjes maken.

Er zijn een paar uitgangspunten bij deze cijfers. Een aantal zaken, zoals benzine, vallen onder onze standaard huishoudelijke kosten. De gemaakte kilometers om bij huisjes, begin- en eindpunten van etappes te komen neem ik niet mee.
Hetzelfde geldt voor het gebruik van de OV-chipknip. Die is zowel voor standaardzaken gebruikt als voor de wandeletappes.
Het eten en drinken wat ik tijdens mijn trainingsweken heb opgegeten valt ook onder het huishoudbudget. Tijdens de tocht zullen de kosten voor eten en drinken voor mijn eigen rekening komen.
Bij het maken van het overzicht heb ik geen rekening gehouden met cadeautjes en geld wat ik voor mijn verjaardag ontvangen heb. Dit is een overzicht van alle uitgaven, ongeacht wie die uitgaven heeft betaald.

Kaarten/boekjes/gps: € 526,97

Dat lijkt misschien veel maar hiervan is zo'n € 300,00 uitgegeven voor de GPS, inclusief 2 micro-sdkaarten, een batterijlader en 4 speciale oplaadbare batterijen. Wat ik voor het gemak een houdbare uitgave noem. De GPS kan ik bij terugkeer nog vaker gebruiken, evenals de bijbehorende aankopen.

Kleding/persoonlijke hygiëne: € 1306,38
Dit is veruit de grootste kostenpost geweest. Omdat ik voor wandelingen, naast schoenen, nooit de noodzaak heb gehad speciale kleding aan te schaffen, zat er niks anders op om alles nieuw te kopen. Omdat mijn reeds aanwezige paar wandelschoenen de tocht niet tot een goed einde konden brengen, moest er een nieuw paar schoenen worden gekocht. Op dit moment weet ik nog niet of de kleding na 4,5 maand dragen volledig versleten zal zijn of nog een paar jaar mee zal gaan.

Uitrusting: € 700,97

Hier zitten alleen maar spullen in die, in principe, meerdere jaren mee moeten gaan zoals de rugzak, de slaapzak, de waterzak en dergelijke. Mocht ik bij thuiskomst de smaak te pakken hebben, dan hoef ik deze uitgave niet meer te doen.

Huisjes trainingsweken: € 843,79

Een variabele post. Als ik in de buurt van het Pieterpad familie of vrienden zou hebben wonen, dan had ik mijzelf daar in kunnen kwartieren. Dat was vast goedkoper geweest maar ik vond het toch wel erg fijn dat ik in mijn eentje in het huisje zat. Als ik tijdens het lopen mijzelf tegenkwam, had ik in het huisje de privacy die ik op dat moment nodig had.
Ik heb de vraag gekregen of lopen van B&B naar B&B of kiezen voor een jeugdherberg niet goedkoper zou zijn geweest. Per overnachting soms wel, qua eten niet. Zelfs als de kosten voor eten en drinken niet onder ons huishoudbudget zouden vallen dan is zelf koken goedkoper dan elke avond uit eten moeten. Daarnaast scheelt het natuurlijk dat de huisjes allemaal geboekt zijn met last-minutekorting.

Horeca: € 77,20

Deze post bestaat uit eten en drinken onderweg in horeca-gelegenheden. Met name tijdens de tweede trainingsweek heb ik van horeca gebruik gemaakt. soms omdat ik heel dringend een wc nodig had.

Overige kosten: € 136,45

Bij deze kosten moet je bijvoorbeeld denken aan het lidmaatschap van de vereniging Pelgrimswegen naar Rome, speldjes en een badge die mij herkenbaar maken als pelgrim, veerboten en dergelijke.

De totale kosten van de voorbereiding bedragen € 3590,76.
De eerste aanslag op mijn spaargeld is gedaan, de tweede zal zeer binnenkort volgen.   

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt een heel bedrag. Toch vind ik het niet duur voor een droom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ervaring tot hiertoe is dat je met een dag bedrag van 50€ moet uitkijken om rond te komen, Italië is wel niet het goedkoopste van dit verhaal. Met 2 kan het waarschijnlijk wel met 40 a 35 €. Als je regelmatig van een tentje gebruik maakt kan het met heel wat minder.
    Veel succes met je tocht Loes, leuke en herkenbare site. Laat je niet afschrikken wat je terugkrijgt overstijgt wat je geeft.

    BeantwoordenVerwijderen