In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

zaterdag 5 mei 2012

Last-minute routestress

Op zo'n 600km na, heb ik de hele route beschikbaar voor mijn GPS. En op dezelfde 600km na, is de hele route (in theorie tenminste) gemarkeerd. Tijdens het lopen van het Pieterpad heb ik ontdekt dat GPS en markering een perfectie combinatie is. In geval van twijfel of bij ontbreken van markering, slecht zoekwerk van mijn kant meegenomen, pak ik mijn GPS en weet dan direct hoe ik mijn route moet vervolgen.
Tot aan een paar dagen geleden, vond ik mij stoer genoeg om de ontbrekende 600km met alleen een routebeschrijving te lopen met een grove indicatie op een kaart. Indien nodig zou ik onderweg de bijbehorende kaarten op een meer praktische schaal aanschaffen. Na wat rondlezen op een aantal reisblogs sloeg echter de zenuwen over het niet hebben van een indicatie op mijn GPS toe. En het zien van een groot wit gat tussen de Eifelsteig en de GR7 in het GPS-programma hielp ook niet echt mee.

In het boekje van de Jakobsweg staan bij alle overnachtingsplaatsen aan de route de GPS-coördinaten vermeld en gisteren ben ik begonnen met het invoeren van 60 coördinaten in het GPS-programma. Het was meer een gevoelskwestie dan dat ik er daadwerkelijk iets aan zou hebben. Wegens gebrek aan tussenpunten zou de route niet meer zijn dan een rechte streep van bijv. 12km. Maar het zou in ieder geval wel een richting naar het einde van de etappe geven. Terwijl ik daar mee bezig was, kwam ik erachter dat het mogelijk moest zijn om meer coördinaten boven tafel te krijgen. In de routebeschrijving werd vaak genoeg een straat of een tussenliggende plaats genoemd. Het enige wat nodig was, was het boven tafel krijgen van de coördinaten van die straat of plaats.

Nu ben ik druk bezig de hele route na te lopen in G. Earth. En ik ben blij te ontdekken dat ik een heel eind kom. Zelfs windmolens waar ik een bocht om moet, zijn daar te vinden. Het eerste kwart van de route zit er inmiddels in. De rest moet nog "even".
Er is echter een heel groot nadeel aan het zo strak doorlezen van de route. Ik ontdek steeds meer dingen waar ik niet echt blij van word. Er zitten hele stukken in waarbij het lijkt dat een winkel of restaurant in 3 dagen niet te vinden is. Niet alle overnachtingsmogelijkheden zijn even sympathiek en er zitten zelfs B&B's tussen die € 75,00 voor een overnachting met ontbijt vragen.
Tot voor het lezen van het routeboekje maakte ik mij niet echt druk over het verkrijgen van eten en een slaapplek. Dat begint nu toch wel te veranderen.

3 opmerkingen:

  1. Het zal zich allemaal wel rechtzetten joh. Misschien kan je couchsurfen op sommige plekken? Altijd gezellig :)

    Je hebt je vast helemaal super voorbereid, maar misschien heb je wat aan het SAS Survivalhandboek? Daar staan echt super handige tips in voor als je bijvoorbeeld een keer kwijt loopt enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu echt de laatste loodjes...

    Ik heb jaren op de 'bonnefooi' vakantie gevierd en altijd kwam het op het laatste moment goed.
    Volgens mij is die tocht toch ook mede daarvoor bedoeld. Dat je in vertrouwen op reis mag gaan.

    Wij mensen willen alles graag tot in de puntjes geregeld en onder controle hebben.

    Ik wens je veel succes en vooral veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel veel succes. ik ga je zeker volgen en hoop dat veel zal schrijven over de te lopen etappes

    groeten, Janske

    BeantwoordenVerwijderen