In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

dinsdag 7 februari 2012

Een weekje ertussen uit

Eerlijk gezegd kwam het me totaal niet uit om een weekje op wintersport te gaan. Gevoelsmatig had ik het daar veel te druk voor. Voor morgen ligt er een afspraak met mijn moeder om weer een deel van de route te gaan plannen en daar moest nog het een en ander voor gebeuren. De uitrusting moet nog verder worden uitgezocht. Volgende week ga ik een week lang naar een bungalowpark om 6 dagen lang het Pieterpad te lopen en ook daarvoor moest nog het een en ander worden uitgezocht. Kortom: stress!
En laat ik dan ook maar meteen bekennen dat ik door het gevoel van drukte en geleefd worden niet veel aan extra lichaamsbeweging heb gedaan de afgelopen maand. Dat helpt niet mee om het gevoel te krijgen dat ik mij goed op mijn tocht voorbereid.

Vlak voor vertrek op wintersport begon er iets bij mij te dagen. Een simpel zinnetje: het moet wel leuk blijven. En met al die stress is het niet leuk meer. Op de een of andere manier zou er dus een knop om moeten, alleen had ik nog geen idee hoe. Nog steeds heb ik geen idee hoe ik het gedaan heb maar ik moet toegeven dat ik inmiddels meer over een soort van innerlijke rust beschik dan daarvoor. Een paar afspraken in mijn agenda naar een andere dag in de week gezet en even afstand nemen door naar de bergen met sneeuw te gaan zullen vast geholpen hebben.

Mijn week wintersport heeft duidelijk gemaakt dat ik nog niet erg goed ben in het bergop lopen. Ik ski niet en heb 4 dagen op sneeuwschoenen een wandeling gemaakt. Ik heb nog steeds de neiging om te snel te gaan om dan vervolgens halverwege hijgend over mijn wandelstokken gebogen te staan. Hoewel ik tijdens mijn tocht niet door het hooggebergte kom, zal ik toch veel moeten stijgen en dalen. En het is duidelijk dat ik daar nog wel wat beleid op moet maken.

Met geocaching heb ik het gebruik van mijn gps weer wat beter onder mijn knie gekregen. Het blijft voor mij wel moeilijk om te zien welke kant ik uit moet, terwijl ik de versie heb waarbij automatisch de pijl in de richting zou moeten wijzen die ik op moet.

Ik heb een oefening gehad in het bezit van weinig kleding (nette kleding voor 's avonds, wandelkleding voor overdag en kleding om in te reizen). Ik had geen beschikking over tv en internet. Ik heb ontdekt dat ik niet zonder sudoku-boekje kan en ik heb mijn sok niet afgebreid.

Mijn plan was om ter ontspanning onderweg sokken te breien. Het weegt minder dan een boek en ik kan breien als ik moe ben, terwijl lezen dan teveel concentratie vergt. De rondbreinaalden die ik voor het breien van een sok mee wil nemen, zijn op dit moment nog in gebruik voor andere sokken. Dus voor vertrek zal ik toch minstens 1 sok moeten hebben afgebreid.

Hoewel ik er tegenop zag, ben ik met een meer mentale rust van de wintersport thuis gekomen. Nu zien dat ik dat gevoel vast kan houden.

2 opmerkingen:

  1. Heej, dat klinkt toch allemaal positief. Volgens mij had je niet verwacht dat het zo zou gaan. Het Pieterpad ligt hier inderdaad 7km vandaan.
    Doe rustig aan, je komt er wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Houden zo! Wanneer je straks een weekje weg bent geweest, ben je misschien ook weer helemaal opgeladen. Kun je nagaan wat je voetreis met je gaat doen. Dan word je wel heel erg met jezelf geconfronteerd.

    BeantwoordenVerwijderen