In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

donderdag 23 februari 2012

Ik ben er nog niet (13-2-2012 t/m 20-2-2012)

Afgelopen maandag ben ik laat teruggekomen van een week wandelen. Vooral die maandag was een hele zware dag, waardoor ik dinsdag voor een groot deel in bed heb doorgebracht, naast het doen van de was en het opruimen van alle spullen. Woensdag heb ik gebruikt om de voorraadkast weer aan te vullen want Man had een week lang geen boodschappen gedaan.
Nu is het donderdag en ik merk dat mijn hoofd nog steeds duizelt van alle indrukken. Mijn plan om jullie te "vermaken" met een consistent verhaal is bij deze in duigen gevallen. Daarvoor heb ik echt meer tijd nodig. Maar ik kan wel een lijst maken met aandachtspunten.

  • Hoewel donderdag 16-2 en maandag 20-2 enorm zware dagen waren (zowel mentaal als fysiek) was het beide dagen geen reden om ermee op te houden. Sterker nog, vrijdag 17-2 voelde het heel vanzelfsprekend om de rugzak weer op mijn rug te hangen en weer op pad te gaan. En dinsdag lag ik dan wel voor een groot deel knock-out in bed, maar als ik had moeten lopen dan was het toch geen probleem geweest.
  • Ik was blij met de rustdag op zaterdag; 4 dagen wandelen en dan 1 dag rust voelde wel heel prettig. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat Man van vrijdag tot en met zondag mij gezelschap hield.
  • Het is nuttig om van te voren uit te proberen hoe iets werkt en niet pas op het moment dat je het nodig hebt. Het was geen pretje om in de stromende regen met sterke wind uit te zoeken hoe de regenhoes om de rugzak moest. Dat was trouwens ook de enige dag dat ik echt slecht weer heb gehad. Het weer heeft de afgelopen week erg meegewerkt.
  • Als vervolg op bovenstaande: mijn camelbak zou geschikt zijn voor 2 liter water. Ik zou niet weten hoe ik die erin zou moeten krijgen. Iets om verder uit te zoeken.
  • Ik worstel al 2 maanden met het vinden van een goede balans tussen rust en actief zijn. Het is niet zo dat ik vergeten ben dat er 30 jaar roofbouw op mijn lichaam is gepleegd, maar het is wel moeilijk om mijn leven er naar in te richten. Voor het lopen geldt dat des te meer. Voor de tweede trainingsweek in maart zal ik daarvoor een schema moeten bedenken en kijken of ik dan minder moe ben al nu.
  • Met rugzak en vermoeidheid zakt mijn tempo naar tussen de 3km en 3,5km per uur. Als ik de hele dag heb om mijn slaapplek te bereiken, zal ik het wel halen maar handig is anders. Vanaf nu geen lange afstanden meer maar elke week 5 korte trainingen om mijn conditie te verbeteren. Dat geeft mij ook meer ruimte om rust te kunnen nemen.
  • Blessureleed. Ik heb van diverse kanten het advies gekregen om geen naden op de schouder te hebben. Hetzelfde geldt voor haakjes en oogjes van beha's. Hoewel ik goed gekeken heb, had ik toch een oogje in mijn behabandjes over het hoofd gezien. Nu heb ik last van mijn schouders en nek en is een heel oude schouder-/nekblessure weer geactiveerd. Vanmorgen de fysio gebeld om te kijken of er iets aan te doen is. Voor de rest geen problemen, dat was fijn om te ontdekken.
Dit zijn zo ongeveer de bevindingen van de afgelopen week. In maart volgt een tweede week waarbij ik hoop dat ik van mijn ervaringen heb geleerd.

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Wat is het toch goed dat je eerst dit proeflopen doet hè? Straks zijn er voor jou geen verrassingen meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat pak je het goed aan. Hopelijk wordt zo de conditie ook snel beter en kun je de trip goed aan. Mocht het moeilijk voor je worden dan zou ik niet al te rigide zijn in de rustdagen. Je kunt er altijd eentje inpassen wanneer je denkt het niet te redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ik je hier nog niet volgde :O

    He als je nog eens in de buurt van Bergen op Zoom bent kom dan vooral even langs, daar woon ik vlak bij :)

    BeantwoordenVerwijderen