In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

maandag 16 januari 2012

Routeplanning


Heiligschennis
 Het klinkt wel stoer dat ik voor het eerst meer dan 20km in mijn eentje heb gelopen en ik ben er ook wel trots op. MAAR....

In de eerste week van januari heb ik samen met mijn moeder een dag om de tafel gezeten om samen het eerste deel van de route in hapklare dagetappes in te delen. Tot en met Les Écharmeaux is de route in 2 boekjes beschreven, inclusief overnachtingsmogelijkheden, afstanden, bezienswaardigheden en het meest belangrijk: waar ik de benodigde stempels kan krijgen voor mijn pelgrimspaspoort.

Tijdens het uitpluizen van de boekjes werd al snel duidelijk dat het niet echt mogelijk was om netjes tussen de 17 en 20km per dag te lopen. Dat had ik van te voren ook al wel verwacht, dus het kwam niet als een verrassing. Daarnaast was het ook niet altijd handig om na 4 dagen wandelen een rustdag te plannen. Ik vind het wel fijn om mijn rustdag door te brengen in een plaatsje met wat meer faciliteiten dan alleen maar een overnachtingsadres. Een bank, een apotheek, een winkel en een postkantoor zijn toch wel erg prettige zaken om op een rustdag bij de hand te hebben.

Er is nu zo'n 950km route gepland met afstanden die variëren van 8,5 tot 30,2km per dag. Het aantal wandeldagen ligt op dit moment op 47, gecombineerd met 11 rustdagen. Mede vanwege de beschikbaarheid van voorzieningen heb ik weer eens besloten de route iets aan te passen. Het boekje Jakobsweg geeft een route die meer langs wat grotere plaatsen gaat dan de GR7 en is in kilometers niet langer.
Ik begin met de Eifelsteig in combinatie met de Duitse gründlichkeit. Hierdoor kan ik mij op het lopen concentreren want de route en randvoorwaarden zijn uitstekend geregeld. Daarna ga ik verder met de Jakobsweg. Daar zal het al wat meer zoeken naar de juiste weg worden maar kom ik regelmatig door grote steden waar ik bij kan tanken. En als ik dan zo'n 2 maanden onderweg ben, hoop ik dat ik klaar ben voor het echte lopen door de "middle of nowhere", zonder regelmatig een winkel tegen te komen met alleen maar een kaart en een gps.

Toen ik de laatste 2 etappes van 24 en 21km van het Pieterpad liep, wist ik al dat ik tijdens mijn tocht minstens 2 etappes van 30km zou moeten lopen. Ik kon dus niet veel anders dan heel hard zoeken naar een manier om zo'n afstand dragelijk te maken. Onderweg kan ik het me namelijk niet permiteren om halverwege het niet meer te zien zitten. Als ik aan een 30km-etappe begin, zal ik door moeten totdat ik er ben (of hopen op een lift :-) ).

Ter info en beantwoording van een vraag: de etappe van Sleen naar Coevorden, 21km met een rugzak die 5kilo woog, duurde inclusief pauze 5 uur.

1 opmerking:

  1. Toch goed van je dat je dit van tevoren bedenkt en overdenkt.
    Goede voorbereiding...
    Fijn dat je er ook hulp bij hebt.

    succes

    BeantwoordenVerwijderen