In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

vrijdag 20 januari 2012

Een zeer korte test

Mijn huidige slaapzak is zo'n 20 jaar oud maar voldoet op zich nog goed. In die 20 jaar heeft de techniek echter niet stil gestaan en daardoor heeft mijn slaapzak een groot nadeel: hij is te zwaar. Mijn slaapzak weegt zo'n 2 kilo en het kan minstens een kilo lichter. Ik vind dat wel een gewichtsbesparing die de aankoop van een nieuwe slaapzak rechtvaardigd.

Vervolgens komt de keuze: een dekenmodel of een mummiemodel. Alle boeken, wandelorganisaties, websites en dergelijke adviseren een mummiemodel. De voornaamste redenen daarvoor zijn dat je in deze slaapzakken warmer blijft en ze zijn lichter dan het dekenmodel. Het scheelt toch al snel zo'n 300 gram. Maar je moet er ook lekker in kunnen slapen en daar had ik mijn twijfels over.

In een mummieslaapzak kun je niet in de slaapzak draaien maar draai je met de hele slaapzak. Omdat ik op mijn buik in slaap val, zag ik mijzelf al bijna stikken in de capuchon als ik in mijn slaap zou draaien. Dus voordat ik zou overgaan op de aanschaf van een mummieslaapzak leek het mij een goed idee om zo'n slaapzak van te voren te testen. Een kennis bleek zo'n slaapzak te hebben en had er geen problemen mee om hem voor een paar weken aan mij uit te lenen.

De testdag werd zorgvuldig uitgekozen. Vanwege mijn ziekte heb ik al niet zoveel energie en is een goede nachtrust zeer belangrijk. Het is dus niet handig om de slaapzak te proberen als de volgende dag een zware of belangrijke dag op de kalender staat. Gisteravond was het zover. En ik zal heel eerlijk bekennen dat ik het 10 minuten vol heb gehouden.

In die 10 minuten had ik mijn lakenzak al bijna 3 keer om mijn lichaam gewikkeld, kon ik niet bij mijn sokken om ze uit te trekken (mijn voeten waren sneller dan gewoon opgewarmd) en kwam ik tot de ontdekking dat voor mijn "ik val in slaap"-houding het absoluut noodzakelijk is dat ik 1 been hoog op kan trekken. Iets wat je in een mummieslaapzak niet hoeft te proberen.
Kortom: het idee is leuk maar niet geschikt voor mij. Mijn slaapcomfort is het niet waard om voor 300 gram opgeofferd te worden.

1 opmerking:

  1. Goed dat je het eerst hebt uitgeprobeerd.
    Ik zou er ook niet aan moeten denken.
    Heb ruimte nodig.

    Nu maar hopen op goed wandelweer.

    BeantwoordenVerwijderen