In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

zondag 3 juni 2012

Verslag 3

Hallo allemaal,
Een rustdag in Manderscheid met de beschikking over diverse winkels, wat handig is als je voorraden aan moet vullen en een pen en postzegels nodig bent. Het is donderdag 31 mei en ik weet niet wanneer dit verslag bij jullie aan komt. Als alles goed gaat ben ik komende dinsdag in Trier en Man is daar dan ook. Als de post traag is, komt dit verslag aan als Man weg is. Dan moeten jullie wat langer wachten.
Ik kan merken dat ik al wat langer onderweg ben. Het herstel duurt langer en het stijgen gaat, vooral direct aan het begin, steeds zwaarder. Straks kruip ik in het hotel mijn bed weer in en dan hoop ik dat het, na een dag slapen, weer wat beter zal gaan. Verder lichamelijk ongemak blijft mij redelijk bespaard. Met Pinksteren had ik een stuk huid van mijn voet verloren, maar dat viel met een pleister te verhelpen. Tijdens het lopen heb ik er geen last meer van gehad. Schuurplekken van de warmte in mijn lies laten zich goed behandelen met zeer vette crème. Het kost wat meer moeite mijn maag en darmen in het gareel te krijgen. Maar daar heb ik in elke “vakantie” last van, dus dat is niets nieuws.

Het enige wat onhandig is, is een pijnlijke teen aan mijn rechtervoet. Ik kan er niks aan ontdekken maar tijdens het lopen wordt het steeds pijnlijker. Wie suggesties heeft wat het zou kunnen zijn en wat er aan te doen zou zijn, mag het zeggen.

In het vorige verslag schreef ik dat ik nog op zoek ben naar de juiste balans tussen rust, afstand en vooruit plannen. Die balans heb ik nog steeds niet gevonden. Mijn voorkeur gaat uit naar wat kortere afstanden maar dat komt niet uit met de openingstijden van de hotels en pensions. En om dan 3 uur op een bankje te zitten om de tijd te doden is geen pretje (en zonde van de tijd). Aan de andere kant heb ik nu 2 dagen 20 km (en meer) gelopen en dan komt er toch een moment dat het gevoel ontstaat dat ik me moet haasten om niet te laat te komen.

Onderweg kom ik regelmatig andere wandelaars tegen die meer dan 20 km op een dag lopen. Het kost veel moeite dan niet te gaan vergelijken en tevreden te zijn met wat ik tot nu toe bereikt heb: 2/3 van de Eilfelsteig zit erop. De Eilfelsteig is een mooie route om te lopen en is over het algemeen goed aangegeven. Voor zover ik fout gelopen heb, was dat eerder een kwestie van niet goed opletten dan van slechte markering. Het stijgen is soms zwaar, zeker als je direct aan het begin in 2.5km  200m omhoog moet, maar elke klim wordt beloond met een mooi uitzicht.

Onderweg komt ik ook veel vogels, mooie bloemen en andere beestjes tegen. Ik heb bij biologie echter nooit goed opgelet, dus ik heb geen idee wat ik zie. In het begin schrok ik nog regelmatig op van geritsel naast het pad. Ik heb nu eenmaal een angst voor slangen en je weet maar nooit. Inmiddels ben ik erachter dat het geritsel door muisjes wordt veroorzaakt. Ze zijn leuk bruin en helaas te snel om op de foto te zetten.

Huis en mijn leven daar voelt, letterlijk en figuurlijk, kilometers ver weg (sorry!). ik weet dat het er is, maar op dit moment niet belangrijk meer. Mijn wereld bestaat uit de weg die voor mij ligt en mijn rugzak. Het voelt raar om op een rustdag alles op de kamer te laten. Het gewicht van de rugzak varieert een beetje (als ik in een supermarkt ben, kan ik het niet laten teveel fruit te kopen), maar het voelt vertrouwd om hem ’s morgens op mijn rug te hangen.
En nu ga ik weer terug naar het hotel om lekker verder te slapen. Ik ben echt moe.

3 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal. Misschien zou je kunnen proberen op de 1 of andere manier om de stand van die teen in de schoen te veranderen d.m.v. een stukje papieren zakdoek in je sok?
    Ik wens je deze week weer fijne kilometers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ga je goed zeg..
    Wat die teen betreft dacht ik aan het zelfde als Bloem.
    Je kunt onbewust wat druk hebben.
    Als je op de teen drukt kan je er ook niet achter komen?

    Veel succes verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk te lezen hoe snel deze manier van leven went. Ik hoop dat je teen weer wat minder pijnlijk is. En ook dat je iets minder regen hebt dan daar waar je je ver vandaan voelt.

    Rustig doorgaan!
    Groet,
    N

    BeantwoordenVerwijderen