In 2011, na de ontdekking dat ik al 30 jaar ziek bleek te zijn, besloot ik na een lang revalidatietraject dat ik een voettocht naar Rome ging maken. In 2012 was het zover en ging ik vol goede moed op stap. In Italië werd ik echter overvallen door de heetste zomer ooit en dat was, helaas, de reden om terug te gaan naar de andere kant van de Alpen. De poging om van Keulen naar huis te lopen, strandde vanwege een zware ontsteking aan beide hakken.
Het is nu 2013 en ik zal onder ogen moeten zien dat de kans dat ik ooit lopend Rome zal bereiken niet erg groot is. Om toch op eigen kracht in Rome aan te komen, ben ik van plan als niet-fietser op de fiets die kant op te gaan.
Ik sta open voor alle tips en trucs die mijn tocht tot een goed einde kunnen brengen, dus laat vooral een reactie achter.

vrijdag 30 december 2011

De eerste grote aankopen

Mijn tijdelijke huis
Man heeft mij voor mijn verjaardag een tegoedbon gegeven voor het meest essentiële onderdeel van mijn reis: de rugzak. Mijn rugzak zal voor 4,5 maand mijn thuis zijn.
Qua voorbereiding was ik al een paar keer in de outdoorwinkel geweest en had ik wat op internet rondgekeken. Simpel gezegd kwam het erop neer dat wat je mee wilt nemen bepaalt hoe groot de rugzak zal zijn en daardoor ook hoe zwaar. Aan de andere kant geldt: hoe lichter hoe beter want je moet het allemaal wel dragen natuurlijk.

Ik heb ongeveer wel een idee van wat er mee moet: een slaapzak is absoluut noodzakelijk, kaarten, medicijnen, regenkleding en overige kleding, water, ruimte voor eten voor onderweg en wol om onderweg een sok te breien. Ik kies ervoor om alles zelf mee te nemen en geen spullen op te laten sturen of langs te laten brengen. Dan moet ik namelijk weten waar ik wanneer op welk moment ben en dat beperkt mij (gevoelsmatig) in mijn bewegingsvrijheid. Daarnaast wil ik zelf bepalen wanneer ik iemand wil zien in plaats van dat op een vastgesteld tijdstip te moeten omdat ik nu eenmaal van nieuwe kleding en kaarten moet worden voorzien.

Gewapend met dit overzicht is in de outdoorwinkel besloten dat het een grote rugzak moet worden. Groot wil zeggen zo'n 55 liter die uit te bouwen zijn tot 80 liter. Een hele lichte rugzak was niet geschikt omdat je dan alle spullen (kleding, slaapzak ed) zo licht mogelijk moet doen en dat is een behoorlijk grote investering want dan moet alles nieuw gekocht worden. De eerste 3 rugzakken die ik moest passen waren acceptabel maar ik werd er niet blij van. Rugzak nummer 4 was niet geschikt voor mijn lichaamsbouw. De vijfde rugzak leek voor mij gemaakt. Hij zat lekker, sloot overal mooi aan en voelde alsof ik er uren mee zou kunnen lopen. Dat was iets anders toen er 10 kilo gewicht in werd gestopt maar wel te doen. Het is een relatief kleine rugzak van 65 liter en niet uit te bouwen naar meer. Maar ik ben er erg blij mee.
Vervolgens nog een regenhoes, een waterzak met zuigsysteem (dan kun je tijdens het lopen drinken in plaats van elke keer de rugzak af te moeten doen), twee wandelstokken en de GPS gekocht.

Thuis de rugzak op de weegschaal en toen bleek hij 2,6 kilo te wegen. Dat was even schrikken. Mijn idee was om, inclusief rugzak, zo'n 10 kilo op mijn rug mee te nemen maar ik ben bang dat dat nu niet meer gaat lukken. Kortom, de grammenstress heeft hier in alle hevigheid toegeslagen. En voor voorlopig zie ik nog geen oplossingen om gewicht te besparen.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb geen ervaring maar ik kan me voorstellen dat gewicht heel belangrijk is.
    Veel succes met het zoeken naar het juiste materiaal om mee te nemen.
    Denk ook aan de verdeling in je rugzak. Dat kan naar mijn idee ook een heleboel uitmaken (ervaring met boodschappen tassen/kratten dragen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er goed uit Stuit. Nu de rest...
    Goeie voorbereiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien kun je zelf nog wat afvallen, zodat je minder gewicht draagt.

    BeantwoordenVerwijderen